Har det klickat?

Igår kväll var jag och Diesel på "klicker-information". Kändes som att föreläsaren tog för givet att alla redan var insatt i detta med att klicker-träna hunden. Och det var kanske lite för överambitiösa vokabulär på powerpoint presentationen.... Så ärligt talat - jag hajade inte allt för mycket, men sen visade hon en film där man visade hur träningen går till. Då fattade jag i alla fall litegrann. Tror jag....

Det låter i alla fall som en träningsform som kanske skulle passa Diesel. Ska forska lite mera om träningsformen. Finns förstås massor med info på nätet.

Tuvis hade ridlektion igår. Hade den maffiga ponnyn Maxis som definitivt inte är lätt att få i galopp. MEN... hon hade lyckats. Med hjälp av sporrar, ett dressyrspö och lite draghjälp av en annan häst! (Jag var betydligt äldre första gången jag red med sporrar...)
Det är så himla roligt att hon fastnat för ridsporten då jag tycker att det är en enormt bra hobby! (Kan det bero på att jag är/har varit hästgalen själv...?!)

Här är "Maffige-Maxis".....

















Idag ska vi nog posta ett brev, lämna tillbaka filmen till Time, handla lite..... Ja, dagen lär nog rusa iväg utan att vi planerar så mycket. Tuvis ska på kalas i eftermiddag och i kväll är det ju Idol !

Hoppas ni får en fin dag! Kram!

.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Har en bok om Klickerträning:"Din hund en lydig hund" av Anders Hallgren, som du kan få låna om du vill... Annars kan jag rekommendera "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt. Finns nog på bibblan...

Har använt klicker en del själv och det är en rolig metod. Min Disa kan stänga kökslådor! :-)Användbart va?.. :-)

Postat av: Åsa

Är fortfarande fundersam på vad jag tycker om metoden. Att enbart köra klicker känns inte helt bra, men att kanske träna såna där skojiga (och jättenyttiga!)saker som att stänga lådor, släcka/tända lyset (äh, han når ju inte upp...) skulle vara kul!

Får se vad det blir...

2008-12-05 @ 21:19:49
Postat av: Lotten-Goldenmatte

Hej Åsa!

Har sett din lilla sötnos Diesel- vilken gobit!. Detta med klicker och målbildsträning - har för mig och min hund blivit ett framgångsrecept. Det är så enormt FRÄNT när jycken fattar galoppen. Hör av dig om du vill veta mera, eller träffa oss för att se hur vi jobbar. //Lotten

2008-12-09 @ 23:30:37
URL: http://Blogg finns oxå
Postat av: Åsa

Hej Lotten!

Skulle vara superkul att få se lite mera hur klickerträningen funkar. När kör ni? Och var?

Jag och Diesel kikar gärna om vi får....

(Hittar inte din blogg....)

2008-12-10 @ 09:14:12
Postat av: Lotten

Har inga schemalagda träningar just nu, utan pular på lite själv.

Bloggen är lösenskyddad-du får den när vi ses/hörs.

Om du ringer mig kan vi bestämma något.

2008-12-10 @ 12:05:19
Postat av: Åsa

Lotten - Om du planerar träning någon dag så kan du väl mejla mig lite i förväg? [email protected]

Hör jag inget ifrån dig så slår jag en signal vid nåt tillfälle.

Ha det gott!

2008-12-10 @ 14:50:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback