Sötlimpa

Idag bidde det sötlimpa. Tillhör knappast kategorin "världens nyttigaste bröd", men det blev gott! Och säkert ändå nyttigare (eller i alla fall mindre onyttigt) än många köpebröd.

Så varsegoda! Bara att testa när andan faller på!

Sötlimpor  (3 st)

1/2 liter vatten
3½ dl (200 g) brun farin
50 g jäst
2 små ägg
2 liter (ca 1 kg) rågsikt

Ljumma vattnet och blanda med socker, jäst och uppvispade ägg.
Tillsätt mjölet och låt degen jäsa.
Arbeta degen, ta upp den på bakbord och dela den i tre delar.
Rulla varje del till en slät längd och låt den jäsa på smord plåt.

Grädda bröden i 175 grader, ca 35 min.

Kim tycker det är galant med två bagare i huset! :)

Brell var rätt dassig ikväll. Lite feber och börjar snörvla litegrann. Bara att hoppas att det går över fort. Hon blir i alla fall hemma från dagis hela veckan.

I dag flyttade jag upp DVD-spelaren från källaren till vår snygga platt-tv uppe. Det blev lite "Mamma Mia" både på film och i stereon idag:) Antar att det kan bli så i morron med....

Nu börjar "Roomservice" på Kanal 5 och det vill jag se. Sen är det ju "Grey's" !
Ja, som sagt.... Bye, bye!



.


Kommentarer
Postat av: Magga

Vi brukar kalla den för "prupp-limpa" om du förstår vad jag menar :) Men den är attan så god! Kram!!

Postat av: Åsa

Aha, hos oss benämner vi bröd bakat på filmjölk som prupp-limpa. (Även jag om inte förstår vad du menar...:))

2008-12-04 @ 08:56:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback