Grönkålssoppa

Aha! Här kommer det allra första inlägget i min nya kategori "Recept"! Tack för idén Jannike:)

Som du kanske förstår så blev det grönkålssoppa idag. SJÄLVKLART kockade Nellie med mig i köket. Skar paprika, rörde i grytan så det skvätte soppa hej-vilt:), skalade ägg och allt som en bra, blivande kock bör kunna....

Så för den som vill testa en delikat soppa....:

2 msk smör eller margarin
4 msk vetemjöl
1 liter grönsaksbuljong
5 dl mjölk
salt, vit- eller svartpeppar
400-500 g fryst hackad grönkål
1 dl grädde av valfri sort
krutonger och/eller röd paprika

1) Smält fettet i en gryta. Blanda ner mjölet och rör om. Späd med buljong och mjölk. Smaka av med salt och peppar och låt koka upp.

2) Dela grönkålen och lägg den i grytan. Låt koka ca 5 min. Rör ner grädden och smaka av.

3) Servera gärna med några krutonger och lite finstrimlad röd paprika i tallriken.

 (Bild från ICA Kuriren)

Vi åt oxå kokta äggklyftor och Nellies lingonlimpa till och det var skitgott!

Vad säger ni, är det en bra idé med min nya kategori...? Om ni tycker om det så kommer det flera goda recept - jag lovar!!!

Kram!

Kommentarer
Postat av: Jannike

Härligt med recept även om jag kanske inte tyckte det där lät särskilt gott.... "fniss"... jag vill ha receptet på korvgrytan från igår för sjutton!!!!

... ha ha ha...



Kram!!

Postat av: alias Kvasthilda

Kategorier är bra. Om man kommer ihåg att sortera in sina inlägg där ja.... :(

2008-11-05 @ 22:17:46
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Va bra! Eftersom jag kikar in varje dag, så kommer jag få tips och ideer till mat från dej! Det blir ju super, särskilt som jag själv blivit helt tom i huvudet på matlagningsfronten.

2008-11-06 @ 07:35:17
URL: http://ullda.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jannike - Ok, jag ska lägga ut korven.... Ja, receptet alltså...



Kvasthilda - Minnet är ju ganska bra, men kort!



Ulrika - Jag är oxå helt tom i huvudet! Inte bara när det gäller matlagningsfronten....:)

2008-11-06 @ 10:34:40
Postat av: Malla

Hej.

Jaaaaa, recept vad bra.

På lördag, bytardagen, måste man anmäla sig i förväg? Hyra bord?? Är vagnar tillåtna att sälja??

/Malin

2008-11-06 @ 10:59:07
Postat av: Åsa

Malla - Man kan lämna sina grejor, märkta med ett nummer (som församlingsassistent Susanne ger dig) och pris. Vagnar vet jag inte, men kolla med Susanne om du ringer henne för "ett nummer".... (Huuuu!)



2008-11-06 @ 11:02:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback