Jag mår illa!

Men herregud! När ska man någonsin få sluta förbryllas över människans fantastiska okänsliga klantighet???
Nu är det tydligen grisar som skållats levande.

När en gris slaktas så gasas dom tydligen först, sen hängs dom "bortdomnade" grisarna upp och sticks i halsen och det är det som är själva avlivandet.
Efter det ska den döda (förhoppningsvis!) grisen duschas i skållhett vatten.
Av något oförklarligt misstag har flera grisar skållats levande, dvs dom stacks aldrig innan.... Är det sånt massdödande av grisarna att man inte hinner med det man ska göra? Hur kan det komma sig?

Det dyker ju med jämna mellanrum upp såna här äckliga nyheter när det gäller köttindustrin. Kanske borde man fundera på att bara börja käka älgkött, fisk och kravmärkt  kött (men det lär väl inte finnas att få tag på här..?) eller bara köpa typ "Glada grisar"-kött.
Tanken är nog inte så dum egentligen.... Eller hur?!

Nä, fy attan! Jag mår illa.....

http://www.lillvalla.se/lillvalla_album/album/slides/grisar.jpg Tänk om världen bara bestod av "glada grisar!"

.

Kommentarer
Postat av: Marie

Vad sjukt!!

Jag är faktiskt glad att jag missade det där programmet. Men visst har du en poäng, kanske man helt ska sluta med "massproducerat kött"? Tål att tänkas på.

Postat av: Åsa

Marie - Jag såg tack o lov inte ett helt program. Eller jag såg egentligen ingenting... Det var på nyheterna och jag lyssnade mest... Äckligt!

2009-03-18 @ 08:26:51
Postat av: Suss

Eller en glad gris från närmsta bonde....

2009-03-18 @ 10:47:30
Postat av: Turbogrisen

köper bara från turbogrisen i strömsund, kommer med bussgods. Styckat och klart hur smidigt som helst. Det är utegrisar som slaktas på det egna slakteriet. Köttet är hur fint som helst.

2009-03-18 @ 12:25:58
Postat av: Ulrika

jag äcklades också. Själv såg jag på nyheterna, stackars grisarna! Slut på inköp av scan kött

2009-03-18 @ 14:23:03
Postat av: Anonym

Det blir Turbogrisen! Helt klart!

Ska surfa lite sen och se om jag hittar mera info. Tack för tipset!



Ulrika - Jag undrar om det bara gäller Scan....

2009-03-18 @ 20:02:20
Postat av: alias Kvasthilda

Jaså finns Turbogrisen än? Vi åkte upp till Öhn enkom för att köpa gris men det är nog 13 år sen.

2009-03-18 @ 20:27:52
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: Åsa

Kvasthilda - Det låter nästan som att det är dags igen då...:)

2009-03-18 @ 20:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback