Gubb-välde?!

Om någon hästintresserad människa nu missat att det faktiskt pågår Ryttar-VM i Kentucky. Ett hyfsat stort evenemang kan man tycka.... VM alltså....  
                                                                          
Tyvärr är det något/någon som gör att man i princip ignorerar denna sporthändelse. Vad i h-vete beror det på??? Att det är en "tjejsport"? (Fast det stämmer ju inte riktigt längre....)
Att det är fotbollsförgiftade feta gubbar som bestämmer tv-sportens tablå?
Att man på fullt allvar tror att fotbollens "Super-pajas-ettan" är much more intressant än ett pågående VM? (Förvisso beror det naturligtvis på vilket intresse tittaren har, men det bör väl ändå spela roll på vilken nivå sporten utövas..? Eller...?)

Lite fakta...
Ridsporten är en av de få sporter (om inte den enda?) där kvinnor och män tävlar på lika villkor.
Ca 175 000 barn och ungdomar är aktiva inom ridsporten. (Vore ju synd att visa något på tv:n som kan peppa ett sånt skitintresse....)
Ca 500 000 människor svenskar rider.
Att rida är den största sporten för handikappade  i vårt land.

Igår satt jag och kollade på "Sportnytt" i tron att dom skulle sända lite från Ryttar-VM. Tjohej, vad jag bedrog mig... Uthärdade minut efter minut med bajs-fortboll (inte bokstavligt talat dock...), sen lite hockey, åsså mera bajs-fotboll... Sen var det slut på "Sportnytt".... Jahapp...!? Inte en sekund, vare sig i bild eller tal.... Om en knytnäve i tv:n hade hjälpt så hade jag gjort det. Men kanske tv-sportschefens haka hade varit lämpligare?

Nyss fick jag ett skojigt mejl från en manlig kollega (sportintresserad...bajsfotboll och sånt...) där han lyssnat på Radiosporten igår. Så här skrev han:

"Nu är jag besviken! 
Igår sände Radiosporten i 2 timmar dvs 7 200 sekunder. Precis när Häcken har hörna mot Gais, i en och för sig betydelselös match, går man in och sänder 18 sekunder från nått ryttar VM. Fotboll är större!"

Summa summarum.... Jag vet att mejlet var skrivet med glimten i ögat, och jag tycker det var kul!
Men faktum är att det betyder att även han tänkt på att det sänds lite/ingenting från ett pågående VW. Även om det nu "bara" gäller hästgalningar...

 

Eller, vad säger ni...?

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback