Galopp!!!

Klev upp lagom för att hinna se Julkalendern. Den är ju riktigt bra! 
Egentligen hade jag velat legat kvar och trynat under täcket mycket längre, men nån måtta får det väl vara...
.
Åkte sen till stallet och fixade. Tuvis hade kompis hemma så hon fick "ledigt" idag:)
Tog ut Basse på en sväng. Superhärlig snö att rida i. Och superhärlig snö att galoppera i.... Fast helst hade jag velat galoppera i ett normalt tempo, med en normal häst....
.
Basse däremot ville tokgaloppera i ett våldsamt skentempo och samtidigt hinna se sig omkring om han hittade något att bli rädd för i skogen.... Ingen bra kombination om jag får säga det själv....
På hemvägen fick Basse tokspel och började bocka, galoppera på tvären och slå bakut. Värsta cirkushästen. Om han hade kunnat det på kommando alltså....
.
Nåja, jag satt kvar och vi tog en galopp till på vägen hem. Sen blev det skritt och en travsträcka. Jag försökte förklara för Mr Galen att han måste ta det lite lugnt så att han inte spränger sig själv, men det fattade han inte. Han tyckte däremot att jag var helknäpp som inte lät honom rusa som han ville.
Fast två gånger fick han sträcka ut ordentligt. Då klämde jag t o m på lite för att han skulle få blåsa ur sig lite överskottsenerig.
I morgon lär han ha lite träningsvärk. Och förhoppningsvis är han inte lika full av energi heller. För då kommer det en tjej och ska känna lite på honom. Har jag tur så blir hon kär i Basse och jag får hjälp att motionera honom.
Jag håller tummen!
Men jag köper om hon säger "Nej, tack! Den där galna spanjoren kan du rida själv. Jag är rädd om livet jag!"
Vi ska förstås börja i ridhuset för där brukar han ju sköta sig hyfsat i alla fall.
.
Faktum är att han sköter sig nog riktigt bra ute oxå om man inte börjar galoppera, särskilt inte på hemvägen....
.
Nåja, det var trots allt en härlig tur. Basse rök som en ånglok när vi kom hem. Och att han var dyngblöt berodde INTE på att det småsnöade ute......
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback