Försäkringskassan.....Jösses!

Om man pratar om synonymer så kanske man kan säga att Försäkringskassan (FK) är synonymt med byråkrati.
Just denna gång har jag retat upp mig på tidskrävande fjanterier från FK's sida.


Jag anmälde den 26 december att jag ville ta ut föräldrapenning för en kortare period under julledigheten med börjand den 25 december. Den 18 februari (!) har FK sänt mig ett brev där det meddelas att jag hade minsann anmält föräldrapenningen den 26 december, alltså en dag EFTER det skulle börja gälla - hemska tanke!
Vidare meddelar FK i sitt super-standard-brev-som-vi-skickar-till-alla-föräldrar-som-inte-har-koll-på-att-Försäkringskassan-alltid-måste-gå-i-första-hand att undantag från deras regel kan faktiskt göras men bara om jag var förhindrad, eller att det finns särskilda skäl, till att jag inte anmälde exakt på dagen det började.

Nu jobbar jag ju själv på en slags "myndighet" och vi har våra regler att hålla oss efter. Men om jag vore överhopad med arbete så skulle jag inte lägga någon kraft på att få en förklaring till varför den här urbota korkade föräldern inte släppte julstöket och resten av livet och helt sonika ringde FK istället...?
Det gäller EN dag! Mitt i julledigheten! Och det är mina egna förbannade föräldradagar. Inte VAB eller nåt sånt.

Kunde inte låta bli att skicka ett litet fint mejl till FK.... Vill ni läsa..?

"Hej!
 
Jag har mottagit ert brev daterat 110218, med anledning av att jag begärt föräldrapenning för perioden 101225-110202.
Begäran gjordes 101226. Om jag minns rätt skedde det via mina sidor på er hemsida.
 
Anledningen till att ansökan gjordes en dag efter aktuell periods start kan jag inte minnas, men möjligt är att det var mitt i julledigheten och jag hade annat i tankarna.
 
Nu gäller det en dag av mina egna föräldradagar och jag kan inte låta bli att förundras över den överambitiösa byråkrati som Försäkringskassan (FK) verkar ha skapat åt sig själv. Om FK anser att det är rimligt att skicka ut såna här handlingar vid ett sånt här tillfälle så har FK uppenbarligen för lite att göra och för mycket pengar eftersom man kostar på både arbetskraft och porto. Det resulterar förstås även i att den ni skriver till reagerar som jag gör. (För jag är övertygad om att jag inte är ensam om saken!)
 
Om det är så att de anställda på FK inte har tid i överflöd, att FK inte har pengar i överflöd, så är min rekommendation att ni ser över era rutiner helt enkelt. Även en myndighet bör kunna vara hyfsat smidig och låta de anställda ta eget ansvar över vissa beslut.
 
Huruvida ni anser att jag har rätt till ersättning för den 25 december eller inte vet jag inte, men det hoppas jag att ni meddelar mig. Gärna via e-post...."
 


Ja, det var väl allt för denna gång ifrån gnällkärringen #1.....

.

Kommentarer
Postat av: Jannike

Så sant så.... Bra skrivet!

2011-03-02 @ 10:47:02
Postat av: Åsa

Jo, man kan som inte låta bli ibland...

2011-03-02 @ 20:15:01
Postat av: Carina V

Men hur jobbiga är dom inte? Misstänker att Torbjörn har fått samma svar han nu då som också glömde anmäla att han var hemma med L, utan anm via hemsidan dagen efter...Måste fråga honom genast. Men bra svar du skrev, har du fått någon kommentar tillbaka ifrån FK?

2011-03-04 @ 21:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback