Lekt reporter

Ja, nu har jag lekt ÖP-reporter igen... Om det hamnar i ÖP återstår att se dock...
Men för er kära blogg-läsare publicerar jag texten redan nu. Och OM det skulle hamna i tidningen så kan ni ju fnissa åt allt dom redigerat om och bort... ;)

"Välbesökt vernissage på Vildhussen i Hammarstrand  
En stor amatörutställning pågår på Vildhussen i Hammarstrand. I lördags var det vernissagen och alla konstnärer, förutom glasblåsare Nicklas Backman, fanns närvarande. Redan efter ett par timmar hade drygt 150 personer besökt utställningen.
"Detta måste vara Hammarstrands mest besökta ställe idag", säger Allis Stolt, ordförande i Ragundadalens Konstförening.  
Samtliga utställare har anknytning till Ragunda och man kan bara konstatera att det finns stora talanger i bygden.  

Marie Andersson bor i Hammarstrand och ställer ut sina alster i akvarell. Vissa tavlor har gjorts i collage, vilket tar ganska lång tid."-Jag har en grundidé och sedan växer bilden fram eftersom", säger Marie. "-Det är roligt med collage eftersom det inte kräver exakthet. Annars är jag väldigt petig att det blir perfekt när jag målar." Marie är speciellt nöjd med målningen av en av älgarna i Allt för byns älgbalett. "Det vore roligt om den hamnade hos någon i ensemblen", tycker Marie.  

Monika Glimsjö syr bilder och har nu som intresse att hitta tygbitar som "lever" och sätta det samman till en bild som växer fram.  

Nicklas Backman saknade tyvärr möjlighet att själv medverka på vernissagen men hans resultat som glasblåsare fanns att beskåda. Nicklas pappa, Jan Backman, berättar att Nicklas går nu 2:a året på Svenska Glasskolan i Växjö. "-Nicklas pratade om att bli glasblåsare redan i lågstadiet", säger Jan Backman. En dröm som alltså nu går i uppfyllelse. Sina verk skapar Nicklas fritt från fantasin.  

Från Pålgård i Hammarstrand kommer Margareta Berglund. De flesta tavlorna är personliga blyertsteckningar. "-Jag vill gärna känna för motivet och att det ger en speciell känsla. Mina tavlor har ofta blivit gåvor och jag vill att den som får tavlan ska känna den som väldigt personlig", säger Margareta. Numera tar Margareta beställningar på teckningar. På väggen hänger även akrylmålningar som Margareta gjort. Det som fastnar mest hos undertecknad är nog den uttrycksfulla skulpturen som står på ett podium. En mor och ett barn som omfamnar varandra. Så vacker att den gör mig tårögd. Även den har en mycket personlig betydelse för Margareta.  

Barbro Melin har efter pensionen utvecklat sitt akvarellmålande. "-Jag är ofta ute i skog och mark. Där får jag uppslag till motiv att måla. Ibland målar jag från egna foton och ibland växer motiven fram medans jag målar", säger hon. Många av Barbros tavlor har redan blivit sålda, bara några timmar in i utställningens första dag, och under tiden vi står och samtalar säljs två tavlor till.  

Förutom målade tavlor finns en fotoutställning. En av utställarna heter Erik Englund. "-Jag har ofta kameran med mig och fotar när det dyker upp ett motiv". Erik är helt självlärd och framkallar och ramar in sina tavlor själv. De övriga utställarna i fotogruppen är Sören Lilja och Sune Gissler.  

Maria Kamfjord har sitt intresse främst i textilt hantverk. I vantar och på en skjorta finns smått borderad text och detta hantverk imponerar verkligen på mig.  

Einar Nordell har målat i hela sitt liv. Tanken har inte varit att visa dem offentligt utan det har fungerat som terapi samt att bevara minnen från livet.  

Kicki Sjöblom ställer ut sin konst i Vedic Art. Hon har gått flera utbildningar och är numera Vedic Art-lärare och håller kurser i målningstekniken.  

Carina Ström började för ca tre år sedan att måla i akryl. "-Att blanda färger till olika nyanser, leka fram motiven, ändra konturer och att arbeta med tavlan i lager på lager, är en underbar upplevelse som jag önskar att alla borde få uppleva", säger Carina.  

Detta är en utställning väl värd att besöka. Utställningen pågår  t o m den 24 maj.  

/Åsa Roos "

Och lite bilder förstås.

Här är min favorit !!!



Erik Englund är en jädrans trevlig prick. Och ett långt objektiv har han oxå....




Jag tror att Nicklas Backman kommer vi att höra mera ifrån...



Denna skulptur, som gjorde mig tårögd, är skapad av Margareta Berglund. Vilka talanger den kvinnan har! Inte bara sagoberättare alltså!




Kram!

Kommentarer
Postat av: Jannike

Väldigt fina saker... gillade verkligen tavlan med älgen jag med... är det tjuren Ceasar tro?? Ska titta själv i morron....



2008-05-17 @ 21:15:29
Postat av: Katarina.S

Reporter kanske blir ditt nästa jobb!?

Statyn med mamman och barnet är verkligen fin!



Kram på dig!

2008-05-18 @ 12:52:24
Postat av: alias Kvasthilda

Tror aldrig jag sett så mycket folk på vernissage på Vildhussen!

Mycket fint var det.

2008-05-19 @ 08:36:32
Postat av: Jannike

Jag vill ha älgtavlan.....

Postat av: Silla

Grattis till ett jättefint reportage i ÖP, både på webben och i "papperstidningen". Kanske ska du satsa på att bli journalist i framtiden? Talang att skriva har du definitivt.

2008-05-20 @ 10:53:44
Postat av: Åsa

Jannike - jag vill oxå ha den tavlan. Men den skulle ju passa bättre hos er förstås!



Katarina - Ja, skulpturen är otroligt vacker och väcker känslor! Reporter...nja, kanske...



Kvasthilda - Visst var det skoj med så många besökare! Och så mycket fint att titta på!



Silla - Hej och tack! Kul att höra av dig! Och framförallt roligt att du gillade reportaget. Känns ju viktigt att du "godkände" det :)

Ja, man kanske ska ta och skriva lite "på allvar" när man får tid över...



Kram på er!

2008-05-20 @ 11:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback