Var går smärtgränsen?

Ja, i morse var jag alltså bara tvungen att tanka bilen. Med hopp om att soppan kanske skulle sjunka liiiiite i pris. Men tji fick jag. Den har bara stigit. I morse kostade den 13,49 per liter.
Jamen hallå?! Var tusan går smärtgränsen egentligen? Eller va då - spelar det någon roll för oss landsbygdsbor var smärtgränsen går? Vi måste ju ha bilen för att ta oss någonstans.

Hörde ett program på radion häromdagen där man diskuterade bilens roll. Någon tyckte att om man höjer bensinpriset ordentligt så slutar man ta bilen när man ska lämna barn på dagis, hälsa på folk, till arbetet, etc.  Jo, tjenare! Nu har ju jag turen att bo på promenadavstånd till dagis och skola, men det blir liiiite långt att promenera vidare till Bispgården.... Och jag skulle vilja se dom som har flera mil till dagis promenera med barnen klockan 7 på morgonen. (Förresten, är det jävligt långt så kanske dom måste börja knata redan klockan 5...)

Det måste helt enkelt vara så att dom som bestämmer sitter i stora städer där det går bussar, tunnelbanor och pendeltåg hela tiden. Ska det vara så jäkla svårt att förstå att hela Sverige ser inte ut så?
Visst är det bra att man ser till miljön. Det är ju en nödvändighet, men till vilket pris? Ska hela landsbygden sakta men säkert dö ut? Vill man ha alla människor i storstäderna? Det är ju tyvärr inte bara bensinpriset som pekar åt det hållet....

Pratade som hastigast med personal på Statoil och frågade hur det kan komma sig att bensinen är billigare söderöver (där de oftast har alternativ till bilen). "Bensinkrig" var svaret. Alltså kan olika bensinbolag konkurrera och då sänks priserna. Må så vara, men då borde väl vi som har en mackjävel (och snart knappt det!) få någon slags kompensation? Är det helt fel tänkt med en slags subventionering från staten?

Äh, jag känner att jag blir upprörd så jag ska sluta nu. Men ni har förstått min ståndpunkt antar jag... Håller ni med och vad kan vi göra åt det...?

Kommentarer
Postat av: Jannike

Grejen är väl den att det borde vara dyrt för dom som bor på såna ställen där man verkligen kan åka kollektivt uatn problem, där man inte behöver bil, som i de stora städerna... Typ högre beskattning..... och att man i glesbygd skulle ha nån sorts subventionering för att man faktiskt INTE har möjlighet att ta sig fram på annat sätt än med bil, den är nödvändig för att man ska kunna leva drägligt....



För det är klart att vi måste börja ta hand om den planet vi bor på och "lånar" under våra egna, förhållandevis, korta livstider...



Kram!

Postat av: Åsa R

Precis Jannike, håller med!

2008-05-16 @ 21:53:04
Postat av: Jannike

Ja du vännen, det kanske är dags att vi börjar agera politiskt, och inte bara sitter här på våra häckar och tycker till via bloggar och "tyck-till-spalter" på tidningars web-sidor?? Vi vet ju så jäkla bra, du och jag, menar jag!!!! eller hur????



Kram o god natt!! Ha en riktigt bautaskön helg!

2008-05-16 @ 22:32:00
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Åsa

Ja du... Om jag inte visste att vi helt enkelt är bäst på det mesta så skulle jag kunna tro att du var sarkastisk igen :)



Kram!

2008-05-17 @ 10:04:14
Postat av: Jannike

He he... kanske var jag en liten uns, aningen pyttelite sarkastisk nu.... kunde inte låta bli.. eftersom vi är såna som har många åsikter du coh jag så skulle man ju faktiskt kanske börja GÖRA når vettigt av dom... För det är klart att vi är jäkligt bra, du och jag!!!!!



Kram!!

2008-05-17 @ 10:12:19
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vi är lätt bäst!!!! Och ödmjuka! ;)

2008-05-17 @ 10:21:09
Postat av: alias Kvasthilda

Vi diskuterade faktiskt priset på bensin och diesel i helgen. Sören hade ett bra förslag: bensinskatten ska gå till kollektivtrafiken där det finns sådan. Det ska vara GRATIS att åka buss etc! Här i våra trakter är det dock fler som måste ha bilen, tyvärr.... :( Jodå, visst går det bussar men inte så ofta....

2008-05-19 @ 08:33:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback