Omorganisationen Allan!

Nu är det i alla fall officiellt. Regnbågens förskola stängs och deras barn och personal flyttar in till Skolbacken. Enligt min uppfattning verkar det vara hyfsat rörigt och själv undrar jag förstås vilka fröknar Nellie får. Det är liksom inte nog med att dom har beslutat att flytta en hel avdelning till Skolbacken, utan det har även bestämts att personalen ska flyttas runt "för att skapa bättre kontaktytor över avdelningsgränserna".
Det blir säkert bra på sikt, men jag kan gissa att det känns både rörigt, jobbigt och bittert för många. En del personal byter ju helt arbetsplats oxå (och då menar jag inte bara Regnbågens personal).

Att omorganisationer oftast är svåra och tunga till en början är ju inget nytt fenomen, så jag håller verkligen tummen att det kommer att bli bra och att både personal och barn kommer att trivas på sina nya ställen.

Har ni funderat över vilket hästjobb dom gör, dom som tar hand om våra barn hela dagarna?! Förmodligen till en riktig skitlön. Hade jag fått bestämma hade jag gett högre lön och flera förmåner till dagis-/och skolpersonal för deras enorma arbete. Varför inte ett schysst allvädersställ eller nåt som verkligen behövs i arbetet. Men främst kanske dom behöver få höra vilket bra jobb dom utför, och att det är uppskattat! Tänk om personalen skulle välja att arbeta med något annat? Om det inte fanns bra människor som vill ta hand om våra älskade småttingar? Man tar nog gärna mycket för givet....

När Tuva började på fritids slog det mig att INGEN tänkte på att skramla till en liten gåva till fritidspersonalen vid t ex jul. Så jag tog tag i saken. Det blev absolut inget märkvärdigt, men oj så glada dom blev. Fan, på fritids är det ju så många barn nu att det borde kunna bli en ny Volvo till alla i personalen.... Eller kanske inte, men hör och häpna så är det 85 barn inskrivna!!!!
Tack och lov är ju inte alla där samtidigt (och Tuva är ju inte där alls trots att hon fortfarande är inskriven), men det är inte konstigt att det är stojigt och livat på fritids. Ibland hör jag ända hem vilken ooootrolig ljudvolym det är. Skulle vi som vuxna verkligen vilja ha det så, dag ut och dag in, på vårat jobb? Och det måste vara stor risk för hörselskador hos både barn och vuxna.

Fick oxå höra att det är äckligt på toaletten på skolan. Det kissas bredvid, spolas inte, slängs papper på golvet.... Så kan det ju faktiskt oxå vara på en del "vuxentoaletter". Vad beror sånt på???? Om man inte kan ha koll på vart man pissar så borde man väl söka hjälp? Eller....? I vart fall så är det ju inte bra när barnen går och håller sig för att dom inte vill gå in på en nersunkad tjotta!

Jaha, hoppas ändå att jag varit hyfsat neutral i detta inlägg så att jag inte får nån arg "omorganisatör" på mig....:)
I övrigt så får vi väl klassikt "gilla läget" och se vad som händer...



Kommentarer
Postat av: Jannike

Jag säger det nu och har sagt det förr - du får väl ta å bli politiker!! Otroligt att det kan vara så ini helsike många ungar inskrivna... vi har 49 här, OCH det blir många - de har delats upp i två grupper under samling o sånt... Hur många barn går det på Kullsta egentligen?? Måste ju vara HUR MÅNGA som helst!! ... och ändå pratar man om utflyttning....

Postat av: Maggan

Jag kommer så väl ihåg hur det var när Axl gick på dagis på skolbacken och det blev dags för en "sån där omorganisation". Allt skulle gå fort och det fanns massor av goda anledningar men, fy så jobbigt det blev. Personalen, som verkligen var fantastisk, mådde inte såå bra. Vilket i sin tur ledde till, ja vad tror du? Barnen blev stökigare än någonsin. Där grundlades en ung mans tilltro till vuxenvärlden, och det blev långt ifrån positivt. Tänk om personalen i större utsträckning fick tycka i såna här lägen. Men det verkar vara en utopi...

Jag hoppas det blir bra för er (OCH alla andra förstås).

Kram så länge!!

2008-09-10 @ 11:49:59
URL: http://mags.webblogg.se/
Postat av: Suss

hm.. Det finns ljudnivåsensorer så kanske du ska upplysa dem om det.. på en skola i ÖSD kommun har de ett "öra" i varje klassrum och andra utrymmen och barnen är väl medvetna om den tillåtna ljudnivån inomhus.. men visst är det en helt annan sak utomhus.. och man blir jäkligt trött i huvudet.. så jag håller fullständigt med personalen på dagis/fritids gör ett kanonjobb med andras små.. jag hoppas att allt blir bra i slutändan.

kram

2008-09-10 @ 15:39:33
Postat av: Åsa

Jannike - Ja, här är det tre grupper på fritids, men det är måååånga barn....

Vet inte hur många skolbarn det är faktiskt...



Maggan - Det är bara att hålla tummen för att det funkar så bra det bara går. Jag håller verkligen med om att personalen borde få tycka till mera. Som det verkar har allt beslutats och personalen har fått veta det i sista stund....



Suss - Ja, ett sånt där öra skulle banne mig lysa ilrött hela dagarna....



Kram på er!

2008-09-10 @ 16:12:37
Postat av: Jannike

Vi har såna "öron" här i matsalen och i några klassrum tror jag oxå... och jag vet att det åtminstone suttit i nmatsalen på Kullsta tidigare... kanske inte nu då?



2008-09-10 @ 19:02:10
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Åsa

Dom kanske är på lagning hos örondoktorn...?! :)

Nä, jag vet inte. Det kanske finns såna. Men inte ute....

2008-09-10 @ 20:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback