Bullar med socker på....

...det är så gott att få!!!!

Idag har jag och Brell bakat bullar. Dubbel sats som vanligt (annars är det knappt någon idé ju...).
Började stöka i köket vid 14-tiden och avslutade vid strax före kl 19. Då hade jag även fixat en delikat middag=)
Fiskgratäng från "Vår kokbok":

Fiskgratäng med tärnad potatis

 

4 portioner

Ugnstemperatur 225º

tillagningstid ca 45-60 min

Ingredienser

finns som ekologisk vara10 potatisar, medelstora
 vatten, lätt saltat
 500-600 g fiskfilé t ex torsk, sej eller kolja
 1 tsk salt
finns som ekologisk vara½ tsk svartpeppar
finns som ekologisk varaca 1 dl persilja eller dill, klippt
finns som ekologisk vara4 msk majonnäs
finns som ekologisk vara4 msk mjölk
finns som ekologisk vara1 msk senap eller 2 msk rökt kaviar
finns som ekologisk vara2 dl riven ost

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    

Tillagning

Sätt på ugnen. Skala och skär potatisen i ca 1 cm stora tärningar. Koka dem i lätt saltat vatten 2-3 min. Häll av vattnet. Skölj av de färska fiskfiléerna, skär dem i bitar eller skär det frysta, något tinade fiskblocket i ca 2 cm tjocka skivor.


Lägg fisken i en rad mitt på ett ugnssäkert fat. Lägg potatisen runt om fisken. Strö över salt och peppar.



Täck fisken med persilja eller dill. Rör ut majonnäsen med mjölk och senap eller kaviar. Bred blandningen över fisken och strö den rivna osten över potatisen. Gratinera i mitten av ugnen 25-30 min.




Gott, gott! Fast jag tärnade i lite morötter oxå, bara för att få lite mera färg. Och egentligen tror jag att det även hade kunnat vara lite palsternacka i. Blir så nästa gång....

Nu är vi så mätta att vi håller på att krevera.... Fast barnen gick ut och hoppade studsmatta..... Är det normalt när man är proppmätt????

.

Kommentarer
Postat av: Jannike

Lät riktigt gött!

Postat av: Jenpa

jag ska testa! I götet är det kallare nu o lite regnskurar nu och då. Värst på nätterna då åskan ligger tätt på taken. Det låter högt när man bor under plåttak. Med regnet alltså.

Väntar med spänning på nästa uppdatering!

2009-07-09 @ 13:10:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback