FÅGEL(!)-vägens ornitologiska...

Idag när jag och Brell var ute en sväng med hunden så stannade vi vid Holken 1 och tokglodde upp i ett träd.

Där satt en hackspett. Inte alltför ovanlig dock. 
http://www.fotoplatforma.pl/se/foto/3685/

Men en annan pippi satt oxå där. Jag är tveksam om jag sett en sån förut. Enligt ornitologen :) som bor där fåglarna satt så var det en gröngöling.
Jag googlade på gröngöling och det verkar som att den alltid har ett rött område på huvudet. Däremot stod det att det var förväxlingsrisk med "Gråspetten". Gråspettshonan saknar det röda på huvudet - och det gjorde även den fågeln vi såg idag.

 En gråspettshane - med rött på huvudet.

Gråspetten verkar vara ovanlig men det står att den om hösten/vintern kan dyka upp vid bebyggelse  och besöker då gärna upphängd talg.

Vad vet man, kanske kommer det att vallfärda fågelskådare till FÅGELvägen ??? Jag ska i alla fall hålla utkik igen.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback