Kandar

Med tanke på antalet kommentarer (alltså 0) på mitt förra inlägg så har jag nu hajjat att det är inga fågelskådare som läser min blogg...=)

Idag var det äntligen dax för ridlektion igen. Två veckor sen sist och jag hade verkligen abstinens...
Har idag provat något jag aldrig tidigare gjort i hela mitt långa liv, nämligen ridit med kandar.

För er som varken är fågelskådare eller hästintresserade så ska jag förklara vad ett kandar är.
(Fan, läser du fortfarande???)

Det är alltså tränset, det hästen har på huvudet. Skillnaden mot ett vanligt träns med en tygel är att ett kandar har två tyglar. Anledningen är att hästen har både ett vanligt bett + ett stångbett i munnen. Kändes lite som en djurplågare när man pular fulla hästmunnen med metall....

Om någon tycker att jag är kass på att förklara så kolla här:



Hajjar ni nu?

Det var kul att prova, även om jag snöade in på hur jag höll tyglarna (allihopa!) och om dom var lika långa, istället för att vara lätt i handen och koncentrera mig på ridningen-
Men lite fränt var det allt!

Ok, antar att det här var ungefär lika intressant som fågelinlägget - men vaddå.... Ni kanske har utökat er allmännbildning något?

.

Kommentarer
Postat av: Katarina.S

Måste väl erkänna att fåglar inte är mitt stora intresse, men att rida (!!)

Är ridningen nåt du återupptagit på "gamla" dar?

Nu får jag nästan skämmas...

2009-03-12 @ 22:33:45
Postat av: beritdolores

Hej !

Häftigt att du börjat rida. Herregud när min Emma var i värsta häståldern, ja, det var bara hästar för mig i några år. Sen fick hon ta hand om en häst själv och det var nyttigt ! Men jag var alltid rädd för dessa stor bjässar, de har ju såna krafter och jag red kanske 2 ggr, på dessa år. Jag var för feg helt enkelt och "fjaskig"...Men tyvärr tappade Emma intresset när "hennes" häst, en islänning vid namn Eldjärn, en morgon tog sig ur hagen och blev påkörd av tåget. Det var så hemskt och det tog lång tid innan hon kom över detta..Men hon har många fina minnen av honom...

Kram från Berit

Postat av: Åsa

Inte behöver du skämmas för att du gillar att rida. Själv gillar jag hästar...=)

Jo, jag har återupptagit hästintresset igen. Det beror nog mest på att Tuvalisa oxå fastnat för hästar:)

2009-03-13 @ 09:04:27
Postat av: Åsa

Berit - Hästar är underbara djur, men man bör förstås behålla respekten för dom. Det behövs ju inte mycket för att det ska gå olyckligt...



Och fy vad hemskt med tågolyckan...



Kram!

2009-03-13 @ 09:06:11
Postat av: Katarina.S

Haha, ja du Åsa, jag försdtod nästan att du skulle nappa på min formulering ;-)

2009-03-13 @ 11:16:54
Postat av: Åsa

Katarina - Självklart! Man nappar så fort det ges tillfälle:)

2009-03-13 @ 12:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback