Otur igen...

Men än en gång tur i oturen. Verkligen!

Basse hade i natt (eller förmodligen redan igår kväll!) rullat sig i boxen och blivit fast. Han hamnade alltså för nära väggen och därmed blir en häst lika hjälplös som en sköldpadda på rygg.
En stallpersonal hade kommit dit väldigt, väldigt tidigt i morse (tack och lov!!!) och funnit honom liggandes helt apatisk i boxen.

Personen är kunnig och handlingskraftig (tack och lov igen!!!) så med hjälp av longerlinor lyckades hon vända runt hästen (ca 500 kg!). Han låg dock kvar.... Jag tolkade det som att hon fått använda milt våld för att få honom att resa sig. Han såg oskadad ut men "stirrig" och skakig. Med all sannolikhet fick Basse panik när det hände och han hade nog legat där i X antal timmar!
Hon promenerade honom i ridhuset tills han andades normalt igen.

Herregud! Jag har förstått att det är inte ovanligt att hästars cirkulation och andning helt upphör vid såna där situationer. Hade högre makter velat orsaka tragedi så hade vi hittat en död häst i boxen. Nu hade jag makterna med mig vilket jag naturligtvis är överlycklig för.

Basse hade i alla fall börjat äta och sett "normal" ut. Kan jag andas ut nu....?

.




Kommentarer
Postat av: Maggan

Vad är det som händer?? Lite oflyt låter det som i mina öron...Ni måste vara rädd om er!! Hästbiten har jag hört talas om men i ert fall vete tusan vad det heter :)

2010-01-27 @ 15:28:28
Postat av: Malin W

Oj oj oj, vad händer? Hoppas det lugnar ner sig framöver, typ redan nu!

Kram

2010-01-27 @ 19:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback