2 perfekta steg med Basse-Kungen!

Även Basse fick sig ett dressyrpass idag.
Vi tränade mera på att göra tempominskningar och övergångar utan att använda tygel så mycket, utan mera jobba med sätet. Ibland gick det riktigt bra, ibland inte alls...
.
Körde oxå en del skänkelvikning snett igenom. Om bara jag gör rätt så gör Basse rätt. Han har lite lätt för att rusa på och det gäller att jag hänger med, koncentrerar mig, och gör halvhalter hela tiden.
.
I galoppen fick han ett mindre tokryck och slog bakut några gånger. Bl a rakt in i sargen... Hmmm.
Men sen fick vi till det rätt ok i alla fall.
.
På slutet av passet skulle jag jobba med att försöka få en lugn, taktfast trav med en lätt inåtställd häst. Helt plötsligt kände jag ungefär två steg när det bara liksom flöt. Det hände nåt! Men bara två steg. Och jag kände det innan Anneli sa att det var just de två stegen som blev "perfekta". Man får väl försöka eftersträva att någon fler gång i livet få känna den känslan som de två stegen gav....=)
.
Efter passet var det faktiskt flera stycken som sa att dom tyckte Basse hade sett jättefin ut på träningen. Riktigt kul! Även om man tyvärr inte ser hur det ser ut själv så var det tydligen fint!
Måste försöka få någon som filmar nästa gång.
.
Idag var Länstidningen på besök oxå. Reportern var inte alls någon hästmänniska. Det såg jag så fort hon dök upp i stallet. Det visade sig att hon snarare var lite rädd för hästar. Inte helt ovanligt.
Men efter en liten stund frågade hon om hon tordes klappa Basse=). Och han fick en liten klapp på mulen.
(Jag tänkte dock tyst för mig själv - hoppas att han inte tar en smakbit bara! Basse tror ju gärna att allt och alla går att äta...!)
.
Nä, efter en lång dag (hade utsläppet i morse) med nästan 7 timmar i stallet så är man hyfsat mör faktiskt.
Ska ta mig ett rykande bad med en hästtidning att läsa=) (Man kan aldrig få för mycket häst...)
.
Ambitionen är att se på Wallander-filmen i kväll. Men en inte helt vild gissning är att jag kommer att slockna i soffan så fort jag lägger mig ner.....
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback