Hopphelg i Ånge!

Det har varit en riktig hästhelg. Kanske inte helt önskvärt att kliva upp klockan 5 på morgonen en hel helg, men vad gör man inte....:)

På lördag var det Basses och min tur. Vi laddade på lördagen med att packa, putsa och göra oss lite snygga.
Jag hade faktiskt köpt nytt rött schabrak till Basse-mannen. Det fanns ingen huva som passade så jag köpte en vit eftersom det var lite vitt i schabraket. Kimpa höll på att få dåndimpen eftersom han tyckte att "flera-meters-högen" med redan befintliga schabrak borde räcka...:) 
Äh, vad vet en "icke hästinvigd" om sånt? (Förutom att det gör stooooora hål i plånboken....)
I vart fall hittade vi en huva hemma som vi redan hade! En röd och fin! (Och man kan faktiskt konstatera att man kanske har för många hästgrejer trots allt....)

Kolla så snygg han blev busen!
Lite väl långa öron var det på luvan så det blev "åsnestuk", men det gjorde inget:)
 

Här är vi på banan i Ånge. Vi är på gång inför 90 cm hoppning.
Bedömning A+A.



Och det gick ju hur bra som helst! 



Nellie fotade även Maria på TJ! 
Jag tackar Maria för coachningen jag fick inför min första runda. Hon hängde med in i ridhuset och gav goda råd som alltid stärker inför utgången på banan!


Här är Basse och jag inför stilhoppningen. 1 m, bedömning A.
Svidade om från västen till kavaj:)  Men inte hjälper det när man puttar ner en bom.... Ryttarfel förstås....
Basse gör ju rätt om puckot på ryggen gör rätt.
Som sagt, en bom ner och avdrag på poängen. Fick 47 poäng vilket förmodligen inte är så himla mycket att skryta med, men det var ju vår första stilhoppning så nu får man väl bara försöka få lite högre poäng nästa gång:)



Är han inte världens snyggaste häst så säg....

I dag, söndag, var det så Cruxis tur.
Vi har ju ingen duschspilta så vi tänkte att det kanske räcker att tvätta man och svans. Men nä... Började med det och sen såg jag hur det började rinna brun-svart lort från halsen.... Bara för Kimpa att bära hinkar med varmvatten till stallet alltså:)
Så det blev badning för ponnyn och det var välbehövligt! Men så mjuk och fin han blev:)





I morse när jag kom ner till köket låg den här på bordet:)



På väg till Ånge åkte Tuvis med familjen Bergvall som drog ponnysarna i finkan idag. Jag och Brellan tog lill-bilen och åkte efter. Nellie passade på att fota när vi kom till Ånge.
Ingen supersnygg finka alls, men den funkar utmärkt!



Det gick superbra för Sanna idag och hon fick rosett!!!!



Rosett även till Frida! Duktig tjej! 
Inte till häst på prisutdelningen, men hon hade hästen när hon hoppade rundan:)



 
Och Brell hittade en "kändis":) Tilda från "Ponnyakuten" tävlade med sin ponny Kimberly (eller nåt sånt....). 



En mycket trevlig helg! Och det är förbajjat trevlig att komma till Ånge. Alla är glada och trevliga (ja, förutom den konstiga grannen till ridhuset då...!)

Vet faktiskt inte varför det inte blev en endaste bild på Tuvis och Crux???? Mystiskt! Men LC-rundan kommer inom kort på film!

En sak som jag blev jätteglad över var när jag fick beröm av hoppdomaren idag. Eller inte jag, men hästen.
Jag kom in i sekretariatet och då pratade hon med funktionärerna där och sa: "Undrar om man som domare får stryka ekipage med jättekonstiga hästnamn?"
Då nämnde jag Basilisco, som hon hade problem med att presentera igår. 
"Basi....Basi...Basiliko"
Vi skrattade lite åt det och sen sa hon -"Men förresten, vilken jätte-jättefin häst du har! Vilken galopp!"
Det var riktigt kul att få höra. Hon visste inte heller att Basse är en PRE. Men nu vet hon:)

Nu är jag så himla trött så jag tror banne mig att jag snart ska gå och lägga mig. Fast klockan inte ens är 19:30 ännu....:)


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback